Ga naar de inhoud

Bisschop Masiusstraat en omgeving

In 2025 en 2026 gaat de gemeente Tilburg de Bisschop Masiusstraat en omgeving aanpakken. Op deze website kunt u de voorbereidingen volgen. Deze website wordt regelmatig van een update voorzien.

Definitief ontwerp

Het definitief ontwerp voor de inrichting van de Bisschop Masiusstraat en omgeving is gereed. U kunt het op deze pagina bekijken. Het definitief ontwerp is een verdere uitwerking van het voorlopig ontwerp. Wilt u reageren op het ontwerp dan kunt u daarvoor het contact formulier gebruiken onder aan deze pagina. U kunt reageren tot 11 december 2024.

Veel bewoners hebben gereageerd op de presentatie van het voorlopig ontwerp in juli 2024. Daarnaast heeft de gemeente eind oktober nog een apart moment georganiseerd om de bewoners van de Bisschop Metziusstraat te informeren.

Onder het kopje Aanpassingen ontwerp op deze pagina leest u welke zaken in het ontwerp zijn aangepast naar aanleiding van deze reacties en het overleg. De paragraaf Toelichting op het ontwerp geeft antwoord op vragen die door bewoners zijn gesteld en uitleg over het groenplan.

Kijk voor informatie en planning over de uitvoering op de pagina uitvoeren.

Tijdlijn met de projectstappen

december 2023

Project omschrijving

De werkzaamheden en projectgrenzen zijn bepaald

maart 2024

Informatie verzamelen

In deze stap wordt informatie verzameld bij de bewoners.

juli 2024

Voorlopig ontwerp

In deze stap wordt het voorlopig ontwerp uitgewerkt.

november 2024

Definitief ontwerp

In deze stap wordt het definitief ontwerp uitgewerkt.

2025 en 2026

Uitvoeren

Na de aanbesteding en selectie van de aannemer wordt het project buiten uitgevoerd.

Het definitief ontwerp

Hieronder is het definitief ontwerp weergegeven. Achtereenvolgens treft u het volgende aan:

Overzicht deelgebieden

  1. Houtstraat en Bisschop van Zoesstraat
  2. Deken Botsstraat, Superior de Beerstraat en Houtstraat
  3. Bisscop Masiusstraat en Bisschop Ophoviusstraat
  4. Bisschop van de Venstraat en Sint Paulusstraat
  5. Paus Adriaanstraat en omgeving Hoefstraat
Definitief ontwerp Bisschop Masiusstraat_deelgebieden
Definitief ontwerp Bisschop Masiusstraat – deelgebieden

Definitief ontwerp per deelgebied

1. Houtstraat en Bisschop van Zoesstraat

Definitief ontwerp Bisschop Masiusstraat_deel 1
Definitief ontwerp Bisschop Masiusstraat_deel 1

2. Deken Botsstraat, Superior de Beerstraat en Houtstraat

Definitief ontwerp Bisschop Masiusstraat_deel 2
Definitief ontwerp Bisschop Masiusstraat_deel 2

3. Bisscop Masiusstraat en Bisschop Ophoviusstraat

Definitief ontwerp Bisschop Masiusstraat_deel 3
Definitief ontwerp Bisschop Masiusstraat_deel 3

4. Bisschop van de Venstraat en Sint Paulusstraat

Definitief ontwerp Bisschop Masiusstraat_deel 4
Definitief ontwerp Bisschop Masiusstraat_deel 4

5. Paus Adriaanstraat en omgeving Hoefstraat

Definitief ontwerp Bisschop Masiusstraat_deel 5
Definitief ontwerp Bisschop Masiusstraat_deel 5

Legenda

Definitief ontwerp Bisschop Masiusstraat_legenda
Definitief ontwerp Bisschop Masiusstraat_legenda

Download het definitief ontwerp

Presentatietekening met beplantingsvoorbeelden

Klik of beweeg over de afbeelding voor een vergroting. Onder de afbeelding staat een download bestand.

Presentatie tekening Bisschop Masiusstraat
Presentatietekening Bisschop Masiusstraat

Aanpassingen aan het ontwerp

Bij het voorlopig ontwerp is destijds een algemene toelichting gegeven. Hier leest u over de aanpassingen die aanvullend zijn gedaan om te komen tot het definitief ontwerp.

In het ontwerp willen we zoveel mogelijk rekening houden met de dingen die voor de bewoners en andere belanghebbenden belangrijk zijn. De gemeente is dan ook blij met de reacties die we hebben ontvangen op het voorlopig ontwerp. Daaruit maken we op dat de bewoners erg betrokken zijn bij hun omgeving. Bij het verwerken van de reacties moeten meestal keuzes gemaakt worden, want de ruimte is schaars en niet alles past. Een zorgvuldige afweging van alle belangen (van zowel de omwonenden als de gemeente) hoort daarbij. Dit doet het projectteam.

Hieronder leest u welke wijzigen we nu in het ontwerp hebben verwerkt:

  • Het ontwerp voor de Paus Adriaanstraat is aangepast. Hierdoor kunnen hier 4 parkeerplaatsen meer komen dan in op het voorlopig ontwerp was aangegeven. Ten opzichte van nu komen 3 parkeerplaatsen minder terug.
  • In de Sint-Paulusstraat is ter hoogte van de aansluiting op de Bisschop Masiusstraat ruimte gecreëerd voor een nieuwe electriciteitskast. Hierdoor kan Enexis het electriciteitsnet in deze buurt verzwaren. Om ruimte te maken voor deze kast is de nieuw te plaatsen boom op deze hoek wat verschoven.
  • Op de hoek voor Houtstraat 43a is een extra groenvak toegevoegd. De boom voor Deken Botstraat 33 is iets verschoven in het groenvak. Het groen is nu ook verder in detail uitgewerkt. Daarover staat ook meer bij de toelichting op het ontwerp.
  • In de Bissschop Masiusstraat is rekening gehouden met de bereikbaarheid van achtertuinen.
  • Het terrein voor de kerk wordt nu niet opnieuw ingericht. Dit zal later worden vergroend.

Toelichting op het ontwerp

Eenrichtingsverkeer Bisschop Metziusstraat

Omdat ook de Bisschop Metziusstraat in de huidige situatie een smalle weg is, verwacht de gemeente dat het instellen van eenrichtingsverkeer in deze straat, in de richting van de Groeseindstraat, een positief effect heeft op de verkeersveiligheid. Zeker in combinatie met de maatregelen in de Paus Adriaanstraat.

In overleg met bewoners van de Bisschop Metziusstraat is afgesproken om in eerste instantie als proef eenrichtingverkeer in te stellen in de Bisschop Metziusstraat. Na evaluatie van de proef wordt in overleg met bewoners besloten of de straat permanent eenrichtingverkeer wordt of dat dit toch weer tweerichtingsverkeer wordt.

Eenrichtingsverkeer deel Paus Adriaanstraat

Het deel van de Paus Adriaanstraat tussen de Hoefstraat en de Bisschop Metziusstraat wordt eenrichtingsverkeer, waarbij het verkeer alleen nog vanuit de Hoefstraat de Paus Adriaanstraat in kan rijden. Hiervoor is gekozen omdat er te weinig ruimte is om dit deel van de straat als een veilige tweerichtingstraat in te richten, tenzij alle parkeerplaatsen aan een zijde van de weg vervallen. Het resterende deel van de Paus Adriaanstraat blijft wel tweerichtingsverkeer.

Het eenrichtingverkeer in de Paus Adriaanstraat is geen pilot, de straat wordt hier zodanig versmald dat hier geen tweerichtingsstraat meer van gemaakt kan worden.

Meer parkeerplaatsen, groen en loopruimte

Er zijn meerdere reacties op het voorontwerp binnengekomen met de vraag voor meer parkeerplaatsen, maar ook meerdere vragen om meer groen en goede voetpaden. Binnen de beschikbare ruimte is gestreefd naar een balans van deze wensen, het is duidelijk dat niet alles kan. Daarbij speelt ook mee dat er heel veel kabels- en leidingen onder de grond liggen waardoor er op veel plaatsen geen bomen mogelijk zijn. Dat betekent dat we ervoor gezorgd hebben dat in elke straat kwalitatief groen wordt toegevoegd, waar mogelijk bomen die voor schaduw zorgen, en dat op enkele plekken parkeerplaatsen verdwijnen.

De beschikbare ruimte voor trottoirs is in de Houtstraat, Bisschop Masiusstraat en Bisschop Ophoviusstraat is helaas zeer beperkt. Het is hier niet mogelijk om de weg of de parkeerplaatsen smaller te maken, zonder dat hier onveilige situaties ontstaan. Er is besloten om geen groen rond de lichtmasten aan te brengen zodat zo veel mogelijk ruimte voor voetgangers overblijft. Daarbij is meegewogen dat groen (onderhoud) op een smal trottoir relatief kostbaar is. 

Uitwerking groenplan

Inmiddels is ook het groenplan verder uitgewerkt en afgestemd met de kabels- en leidingbedrijven. Als gevolg daarvan zijn enkele bomen in het ontwerp vervangen door grote heesters. In de brede groenstroken in de Sint-Paulusstraat en de Bisschop van de Venstraat komen grotere bomen, met name Winterlinde. In de overige straten komen bomen die kleiner blijven zoals de Lijsterbes, Pluimes en Veldesdoorn. Op de tekening kunt u dit verder bekijken.

Geveltuintjes

Mensen die zich aangemeld hebben voor een geveltuintje zullen tijdens de uitvoering benaderd worden door de aannemer om te kijken waar deze kan komen en hoe groot deze precies kan worden.

Overige aandachtspunten

  • Er is gevraagd om het trottoir aan de Sint-Paulusstraat vanaf de hoek Groeseindstraat breder te maken zodat auto’s van/uit de toegang naar de parkeerplaats in de lengte op de trottoir kunnen wachten. Dit is niet aangepast. De gemeente acht dit niet nodig.
  • Sommige bewoners vroegen om laadpalen voor elektrische auto’s in de Bisschop Masiusstraat. Laadpalen in de gemeente worden door een extern bedrijf geplaatst wanneer daar voldoende vraag naar is. Op dit moment zijn er geen extra plekken voorzien.
  • Enkele bewoners hebben gevraagd of de muurschildering in de Houtstraat vervangen kan worden. De wijkregisseur heeft dit verzoek opgepakt. Wanneer hierover meer informatie bekend is zult u daarover geïnformeerd worden. Dit gebeurt buiten dit project om.
  • Diverse bewoners hebben al aangegeven dat zij graag hun regenpijp willen afkoppelen van het riool. Voor de uitvoering zal de aannemer dit verder afstemmen.

Contactformulier

Gebruik dit formulier voor uw reactie op het definitief ontwerp.

Let op, een geveltuintje kan niet overal. Het is afhankelijk van de beschikbare ruimte. Wanneer u eerder heeft aangegeven een geveltuintje te willen hoeft dat nu niet meer.
Deel uw opmerkingen, vragen en/of aandachtspunten bij het definitief ontwerp met ons.

Contactgegevens

Voor meer informatie, vragen en opmerkingen kan je contact opnemen met projectleider Frans van Bokhoven van de gemeente per email frans.van.bokhoven@tilburg.nl of via het telefoonnummer 06-53779344.

Logo gemeente Tilburg
logo Plein Civiel