Ga naar de inhoud

Piet van Haarenstraat

De gemeente Tilburg gaat de Piet van Haarenstraat en de omliggende straten flink opknappen. Volg hier de voorbereidingen, bekijk het nieuwe ontwerp en stuur je reactie!

Informatie en tijdlijn

2. Ontwerpen

2022

Met alle wensen en ideeën die we verzameld hebben, is er een nieuw ontwerp gemaakt voor de Hovenierstraat, Dominee Kopsstraat, Dr. P. Van Hoekstraat, Vincent van den Heuvelstraat, Piet van Haarenstraat, Raiffeisenstraat, Bloemisterijstraat en Jan Truijenlaan. In juni deelden we het voorontwerp met de buurt. Inmiddels zijn we weer een stap verder en staat het definitief ontwerp voor de straten klaar. Hieronder kun je het definitief ontwerp bekijken en lezen wat er veranderd is ten opzichte van de vorige versie van het ontwerp. Verder staat er ook een toelichting op het ontwerp per straat op deze website. 

Bekijk de tekening ook bij Pater van den Elsenplein 54

In Pater van den Elsenplein 54 hangt een grote tekening van het ontwerp wat hier op de website staat. Je kunt daar ook binnenlopen om de tekening te bekijken. Op donderdag 1 december 2022 van 10.30 tot 12.00 uur en vrijdag 2 december van 9.00 tot 11.00 uur kun je hier ook terecht met vragen over het ontwerp.

Op de pagina uitvoeren vind je informatie over de uitvoering van de werkzaamheden.

Laatste aanpassingen ontwerp

Naar aanleiding van opmerkingen van bewoners op het voorontwerp zijn er nog een aantal dingen aangepast. Hieronder kan je lezen wat er veranderd is ten opzichte van van het vorige ontwerp.

Verkeer
Naar aanleiding van opmerkingen van bewoners worden op een aantal plekken de parkeervakken aangepast. Zo komen er in het nieuwe ontwerp enkele parkeerplaatsen bij in de Jan Truijenlaan en in de Vincent van den Heuvelstraat. In het Pater van Elsenplein wordt er een parkeerplaats weggehaald om ervoor te zorgen dat hier een betere doorgang komt en bewoners hier makkelijker kunnen lopen. 

Eenrichtingsverkeer
Meerdere straten in de wijk worden eenrichtingsverkeer waaronder de Dominee Kopsstraat, Dr. P. Van Hoekstraat, Vincent van den Heuvelstraat en de Piet van Haarenstraat. Er kwam ook de vraag om de Raiffeisenstraat ook eenrichting te maken. Er is bewust voor gekozen dit niet te doen. Dit zorgt namelijk voor problemen met het in- en uitrijden uit parkeerplaatsen. Dit betekent dat in sommige gevallen tegenliggers op elkaar zullen moeten wachten. 

Bankjes

Verder kwamen er veel opmerkingen over bankjes in de straat vanwege eventuele overlast. Daarom zijn in het definitief ontwerp meerdere bankjes weggehaald. In de Vincent van de Heuvelstraat en de Piet van Haarenstraat komen geen bankjes meer. Verder wordt in de Bloemisterijstraat ook een bank minder geplaatst. In de Raiffeissenstraat blijven ze wel staan. 

Bomen P. van Hoekstraat en Raiffeissenstraat

Er is nog eens goed gekeken naar de verdeling en plek van de bestaande en nieuwe bomen. In de P. van Hoekstraat en Raiffeissenstraat zijn in het nieuwe ontwerp verschillende bomen op een nadere plek gepland dan in het vorige ontwerp. Dit is onder andere gedaan omdat bomen op voldoende afstand moeten staan van kabels en leidingen om te voorkomen dat ze deze beschadigen.

Paden Jan Truijenlaan

De paden tussen de bomen aan de noordkant van de Jan Truijenlaan sluiten in dit ontwerp weer aan op de Jan Truijenlaan.

Tekening van het ontwerp

Hieronder staat het ontwerp wat is gemaakt voor de buurt. Beweeg over het plaatje voor een vergroting. Onder het plaatje staat een link waarmee je het ontwerp in hoge kwaliteit kunt downloaden en er staat ook een legenda, met uitleg van de kleuren en de symbolen.

Definitief ontwerp Piet van Haarenstraat en omgeving
Definitief ontwerp Piet van Haarenstraat en omgeving

Wat gaat er veranderen?

Bestrating en verkeer
De bestrating wordt vernieuwd. Het asfalt verdwijnt en er komen overal nieuwe stenen of tegels. De Jan Truijenlaan en Bloemisterijstraat worden smaller en hier worden worden meer parkeervakken gemaakt. De Dominee Kopsstraat, Dr. P. Van Hoekstraat, Vincent van den Heuvelstraat en Piet van Haarenstraat worden eenrichtingsverkeer en hier komen verhoogde trottoirs zodat je goed en veilig kunt lopen. Dit is iets wat veel bewoners belangrijk vinden.

Bomen en groen
De grote bomen in de Dominee Kopsstraat, Jan Truijenlaan en Bloemisterijstraat krijgen meer ruimte voor hun wortels. In de andere straten gaan veel bomen weg, maar komen ook nieuwe bomen terug. De bomen die weg gaan, zijn bomen waarvan we verwachten dat die na de werkzaamheden niet meer lang te leven hebben.

De nieuwe bomen komen in ruime groenvakken zodat ze alle ruimte hebben om te groeien en later voor schaduw in de straat kunnen zorgen. Want een belangrijk doel van de gemeente is om de straten ‘klimaat adaptief ‘ te maken. Dit betekent dat de omgeving straks goed is voorbereid op het weer van de toekomst met vaker grote regenbuien en hete zomers. De bomen zorgen voor schaduw, maar ook het andere groen zorgt voor verkoeling. We kiezen voor groen wat goed te onderhouden is.

Toelichting ontwerp per straat

Hieronder kun je per straat lezen wat er verandert in het nieuwe ontwerp.

Dominee Kopsstraat en Hovenierstraat

De Dominee Kopstraat en Hovenierstraat worden eenrichtingverkeer en de straten worden smaller. In de Hovenierstraat worden 6 parkeerplaatsen gemaakt en ook in de Dominee Kopstraat komen parkeervakken. De tegels tussen de bomen worden vervangen door grasstenen. Dat zijn stenen met open ruimtes waar gras in kan groeien en waardoor het water de grond in kan zakken.

Zo ziet de straat er groener uit en zorgen we dat we zo min mogelijk water af hoeven te voeren. Hier kan gewoon overheen gereden worden zodat mensen gewoon gebruik kunnen maken van hun garage.

Nieuwe parkeerplaatsen in de Hovenierstraat en Dominee Kopsstraat met tussen de bomen grasstenen
Nieuwe parkeerplaatsen in de Hovenierstraat en Dominee Kopsstraat met tussen de bomen grasstenen
Voorbeeld grasverharding: open tegels waar gras doorheen kan groeien
Voorbeeld grasverharding

Dr. P. Van Hoekstraat, Vincent van den Heuvelstraat en Piet van Haarenstraat

Deze straten krijgen een smalle rijbaan voor eenrichtingsverkeer met aan beide kanten naast de straat parkeerplaatsen afgewisseld met groenvakken en daarnaast een verhoogd trottoir van 1,5 meter breed. Om de snelheid van de auto’s te remmen komen er drempels en zogenaamde asverspringingen (een klein bochtje in de weg).

Doordat er duidelijk aangegeven parkeerplaatsen komen en verhoogde trottoirs worden deze straten overzichtelijker en veiliger. Er zijn niet overal precies even veel parkeerplekken dan nu, daarom komen er in de Jan Truijenlaan extra parkeerplaatsen die ook bedoeld zijn voor de zijstraten.

In de Dr. P. Van Hoekstraat en de Vincent van den Heuvelstraat blijven ieder 4 bestaande bomen staan, in de Piet van Haarenstraat blijven 3 bestaande bomen staan. De andere bomen gaan weg en hiervoor komen nieuwe terug. Nieuwe bomen komen niet in een verhoogde bak, maar op dezelfde hoogte als het trottoir. Er zijn een paar verhoogde bakken die blijven staan, dat komt omdat de bomen die hierin staan niet gekapt worden.

In de Vincent van den Heuvelstraat komt meer ruimte voor groen en voetgangers
In de Vincent van den Heuvelstraat komt meer ruimte voor groen en voetgangers
In de Piet van Haarenstraat worden parkeerplaatsen afgewisseld met groen
In de Piet van Haarenstraat worden parkeerplaatsen afgewisseld met groen

Raiffeisenstraat

In de Raiffeisenstraat komen ook verhoogde trottoirs en een duidelijkere indeling van de parkeervakken. De Raiffeisenstraat blijft vanuit de Jan Truijenlaan niet toegankelijk voor auto’s en ook het deel tussen de Bosbouwstraat en Ooftbouwstraat blijft niet doorgaand voor auto’s. De andere delen blijven tweerichtingsverkeer.

Toch verandert ook in de Riaffeisenstraat veel. In deze straat verdwijnen veel bomen, met name de bomen die dicht op de woningen staan of die onderling te dicht bij elkaar staan. Er komen nieuwe bomen terug in goede plantvakken.

Ook het parkeerterrein aan de Houtvesterijstraat wordt opgeknapt.

In de Raiffeisenstraat gaan op verschillende plekken bomen weg en komen er nieuwe voor terug
In de Raiffeisenstraat gaan op verschillende plekken bomen weg en komen er nieuwe voor terug
De parkeerplaats aan de Houtvesterijstraat wordt ook opgeknapt
De parkeerplaats aan de Houtvesterijstraat wordt ook opgeknapt

Bloemisterijstraat en Jan Truijenlaan

De Bloemisterijstraat en Jan Truijenlaan worden versmald en het asfalt wordt vervangen door stenen. De straten blijven wel tweerichtingsverkeer. In combinatie met drempels zorgt dit er voor dat de snelheid geremd wordt. De ruimte die vrijkomt door het versmallen van de weg wordt voor een deel gebruikt om extra parkeerplaatsen aan te leggen en voor een deel voor extra groen.

De boomwortels van de monumentale bomen in de Bloemsterijstraat tussen de Matterhornstraat en Stoeterijstraat krijgen veel meer ruimte. Er komen wat bankjes onder deze bomen zodat je hier op warme dagen in de schaduw kunt zitten.

In de Jan Truijenlaan komen overal parkeerplaatsen langs de weg. Het trottoir onder de bomen vervalt en wordt gras en de trottoirs  voor de woningen worden smaller. Waar het past komt een groenstrook tussen het trottoir en de parkeerplaatsen. De verlichting wordt hier ook verbeterd, wat de sociale veiligheid ten goede komt.

De monumentale bomen de Bloemisterijstraat krijgen meer groeiruimte
De monumentale bomen de Bloemisterijstraat krijgen meer groeiruimte
De Jan Truijenlaan wordt smaller met aan beide kanten parkeervakken en groen aan de kant van de huizen
De Jan Truijenlaan wordt smaller met aan beide kanten parkeervakken en groen aan de kant van de huizen

Vragen of opmerkingen over het definitief ontwerp?

Het kan zijn dat u na het bekijken van deze website nog vragen of opmerkingen hebt. Voor vragen kunt u ook contact opnemen met Bianca van Oirschot van de gemeente Tilburg. Zij is bereikbaar via bianca.van.oirschot@tilburg.nl of 06-51015385.

Logo gemeente Tilburg
logo Plein Civiel