Ga naar de inhoud

Bisschop Masiusstraat en omgeving

In 2025 gaat de gemeente Tilburg de riolering aanpassen in de Bisschop Masiusstraat en in delen van de Bisschop Aelenstraat, Bisschop Ophoviusstraat, Bisschop van de Venstraat, Bisschop van Zoesstraat, Deken Botsstraat, Hoefstraat, Houtstraat, Paus Adriaanstraat, Sint Paulusstraat en Superior de Beerstraat.

We maken van de gelegenheid gebruik om ook de straten opnieuw aan te leggen en de inrichting te verbeteren. Op deze website volgt u de voorbereidingen.

Voorlopig ontwerp

Het voorlopig ontwerp voor de nieuwe inrichting van de Bisschop Masiusstraat en omgeving is gereed. Daarbij is rekening gehouden met de inbreng van de bewoners. Op deze pagina kan je het voorlopig ontwerp bekijken en een toelichting op het ontwerp lezen. Ook was er de mogelijkheid om ons via de website een reactie op het ontwerp te sturen. Een reactie geven en vragen stellen kon ook tijdens de bewonersbijeenkomst op 3 juli 2024. Diverse bewoners hebben van deze gelegenheid gebruik gemaakt. De komende periode worden alle opmerkingen inhoudelijk beoordeeld door het projectteam en worden eventuele aanpassingen in het ontwerp verwerkt. Dit aangepaste ontwerp zal op een later moment via deze website gepresenteerd worden.

Tijdlijn met de projectstappen

Op deze tijdlijn vind je de verschillende fases van dit project. Tik op een fase voor gedetailleerde informatie.

december 2023

Project omschrijving

De werkzaamheden en projectgrenzen zijn bepaald

maart 2024

Informatie verzamelen

In deze stap wordt informatie verzameld bij de bewoners.

juli 2024

Voorlopig ontwerp

In deze stap wordt het voorlopig ontwerp uitgewerkt.

november 2024

Definitief ontwerp

In deze stap wordt het definitief ontwerp uitgewerkt.

2025

Uitvoeren

Na de aanbesteding en selectie van de aannemer wordt het project buiten uitgevoerd.

Ontwerpen is keuzes maken

We hebben eerder aandachtspunten bij de bewoners opgehaald. Wanneer deze elkaar tegenspraken of strijdig waren met de randvoorwaarden van de gemeente heeft de ontwerper in overleg met de vakdeskundigen van de gemeente een goed onderbouwde keuze gemaakt.

We vinden het belangrijk om nu van bewoners te horen wat zij vinden van dit voorlopig ontwerp. Zij kennen de buurt het beste en in dit stadium kunnen er nog wijzigingen doorgevoerd worden in het ontwerp, zodat dit zo goed mogelijk aansluit bij het dagelijks gebruik. Mogelijk kunnen niet alle reacties en opmerkingen verwerkt worden, bijvoorbeeld door ruimtegebrek of tegenstrijdige meningen. Deze afweging wordt wederom gemaakt door de ontwerper en gemeente. Dit zal dan in de volgende fase teruggekoppeld worden. De gemeente heeft uiteindelijk de eindverantwoordelijkheid.

Het voorlopig ontwerp

Hieronder is het voorlopig ontwerp weergegeven. Achtereenvolgens treft u het volgende aan:

Overzicht deelgebieden

Hieronder staat het voorlopig ontwerp per deelgebied weergegeven.

  1. Houtstraat en Bisschop van Zoesstraat
  2. Deken Botsstraat, Superior de Beerstraat en Houtstraat
  3. Bisscop Masiusstraat en Bisschop Ophoviusstraat
  4. Bisschop van de Venstraat en Sint Paulusstraat
  5. Paus Adriaanstraat en omgeving Hoefstraat
Voorlopig ontwerp Bisschop Masiusstraat_deelgebieden
Deelgebieden Voorlopig ontwerp Bisschop Masiusstraat en omgeving

Voorlopig ontwerp per deelgebied

Klik op het nummer van een deelgebied. Beweeg of klik op de afbeelding voor een vergroting.

1. Houtstraat en Bisschop van Zoesstraat

Voorlopig ontwerp Bisschop Masiusstraat_deel 1
Voorlopig ontwerp Bisschop Masiusstraat_deel 1

2. Deken Botsstraat, Superior de Beerstraat en Houtstraat

Voorlopig ontwerp Bisschop Masiusstraat_deel 2
Voorlopig ontwerp Bisschop Masiusstraat_deel 2

3. Bisscop Masiusstraat en Bisschop Ophoviusstraat

Voorlopig ontwerp Bisschop Masiusstraat_deel 3
Voorlopig ontwerp Bisschop Masiusstraat_deel 3

4. Bisschop van de Venstraat en Sint Paulusstraat

Voorlopig ontwerp Bisschop Masiusstraat_deel 4
Voorlopig ontwerp Bisschop Masiusstraat_deel 4

5. Paus Adriaanstraat en omgeving Hoefstraat

Voorlopig ontwerp Bisschop Masiusstraat_deel 5
Voorlopig ontwerp Bisschop Masiusstraat_deel 5

Legenda

Voorlopig ontwerp Bisschop Masiusstraat_legenda
Legenda bij Voorlopig ontwerp Bisschop Masiusstraat

Download het voorlopig ontwerp

Hieronder staat het totaal ontwerp in hoge kwaliteit pdf formaat.

Toelichting op het ontwerp

In de straten binnen het projectgebied wordt een apart riool voor regenwater aangelegd. Op sommige plekken wordt hiervoor ook het bestaande vuilwaterriool opgeschoven. De straten worden opnieuw ingericht, oude betonstenen, tegels en trottoirbanden worden vervangen door nieuwe materialen en de waardevolle gebakken straatstenen worden opnieuw gebruikt.

Verkeerskundige aanpassingen

Parkeerplaatsen in het gebied worden aangelegd met ‘moderne’ afmetingen, wat betekent dat deze in veel gevallen net wat breder of langer worden. Daarmee willen we voorkomen dat auto’s half op het trottoir staan of voor uitgangen. In sommige straten komen daardoor een paar parkeervakken te vervallen. Ook de breedtes van de rijbaan worden aangepast aan de huidige normen. Een deel van de Paus Adriaanstraat wordt eenrichtingverkeer. Er is door verschillende mensen ook gevraagd om straten buiten het projectgebied ook eenrichtingsverkeer te maken. Dat doen we nu niet.

Helaas lukt het niet om overal brede trottoirs te maken, omdat daarvoor niet voldoende ruimte is in de straat. In een deel van de Houtstraat, Bisschop Masiusstraat en Bisschop Ophoviusstraat worden de voetpaden ca. 1 meter breed en plaatselijk nog wat smaller. Wel hebben we hier geprobeerd om voldoende ruimte te maken voor het goed gebruik van de poorten, oversteken en het parkeren van fietsen. Tussen de trottoirs en de parkeerplaatsen komen straks overal hoge trottoirbanden zodat er niet makkelijk een auto op het trottoir geparkeerd wordt. Wel komen er op verschillende plekken verlagingen voor mensen met een rollator of kinderwagen.

Groen en bomen

Heel belangrijk is ook de aandacht voor voldoende groen en schaduw. Het groen is niet alleen belangrijk voor een fijne uitstraling in de wijk, maar ook voor een gezonde, groene omgeving voor mens en dier. Ook bewoners hebben aangegeven graag meer bomen en groen in de straten te zien. Bijvoorbeeld in de Houtstraat, Bisschop Masiusstraat en Bisschop Ophoviusstraat is nu bijna geen groen, we hebben hier groenvakken en bomen toegevoegd in het ontwerp. We zijn nog aan het nagaan of het  mogelijk is om ook groene roosters rond de lichtmasten aan te brengen.

In de Sint Paulusstraat en Bisschop van de Venstraat verdwijnen de grote bestaande bomen, deze hebben veel onderhoud nodig en worden vervangen door andere bomen die beter passen in de straat. Het doel is een duurzamer ontwerp en een betere groenkwaliteit. Ook rond de Hoefstraat komt meer groen. In de andere straten wordt, waar het kan in verband met de aanleg van de riolering, het bestaande groen behouden en ook groen toegevoegd. In een volgende fase moeten we nog afstemmen met de kabels- en leidingenbedrijven of alle bomen ook echt te plaatsen zijn, of dat we hiervoor een andere beplanting moeten kiezen. Bomen mogen namelijk niet zomaar op of vlakbij een kabel of leiding geplant worden.

Straks worden bewust verschillende soorten bomen en struiken geplant. Dat trekt diverse vogels en insecten aan. Dit alles noemen we biodiversiteit. Biodiversiteit maakt dat de natuur minder kwetsbaar is voor bijvoorbeeld droogte of ziektes en daarbij is het natuurlijk veel leuker om te zien. Het geeft zo een hogere belevingswaarde aan de openbare ruimte.

Doe zelf ook mee met een geveltuin!

Om de buurt nog groener te maken bestaat de mogelijkheid om een geveltuintje aan te leggen. De gemeente zal dit vak aanleggen, het inplanten en het onderhoud is een taak voor jou als bewoner. Als een geveltuin niet past gaan we kijken naar een alternatief, bijvoorbeeld één tegel die verwijderd wordt om een klimplant te planten. Je kon je hiervoor aanmelden tot 19 juli 2024.

Geveltuin met bloemen
Voorbeeld geveltuin
Voorbeeld van een geveltuin met daarin verschillende soorten planten en bloemen
Kleurrijk en goed voor de biodiversiteit
Voorbeeld geveltuin met klaprozen
Extra groen voor de deur

Ontwerp per straat

Houtstraat, Bisschop Aelenstraat en Bisschop van Zoesstraat

In de Bisschop Aelenstraat en Bisschop van Zoesstraat wordt de aansluiting van het nieuwe regenwaterriool op het al eerder in deze straat aangelegde riool gemaakt. De bestrating wordt herbruikt en de wijzigingen in het ontwerp zitten vooral bij de aansluitingen op de Houtstraat. Hier komen normale verhoogde kruisingen in plaats van de huidige verhogingen. Op deze plekken voegen we ook groen toe. Doordat de nieuwe kruisingen wat meer ruimte vragen dan de oude kunnen we in de Bisschop van Zoesstraat 2 parkeerplaatsen minder maken.

In de Houtstraat zelf verdwijnen de kleine bolboompjes, hiervoor in de plaats komen er verspreid over de straat meerdere wat grotere bomen terug, die in een groenvak staan. Voor de huizen Houtstraat 108 t/m 114 komt een breed trottoir met ruimte voor geveltuinen, zoals deze er nu ook al zijn. Door al deze aanpassingen ziet de straat er straks een stuk groener uit. De Houtstraat blijft overigens eenrichtingsverkeer. In de nieuwe inrichting kunnen we door de verschillende aanpassingen 2 parkeerplaatsen minder maken.

Deken Botsstraat en Superior de Beerstraat

De Deken Botsstraat blijft tweerichtingsverkeer, de breedte van de rijbaan wordt 4,80 m met aan beide kanten langsparkeerplaatsen en voldoende brede voetpaden. De bestaande bomen gaan weg en worden vervangen door 3 of 4 nieuwe bomen in een plantvak.

In de Superior de Beerstraat wordt de stoep aan de noordkant iets breder dan aan de zuidkant. Verder blijft de inrichting voor een groot deel hetzelfde, alleen dan met nieuwe afmetingen en materialen. In deze twee straten samen komt 1 parkeerplaats meer dan nu.

Bisschop Masiusstraat en Bisschop Ophoviusstraat

De Bisschop Masiusstraat en Bisschop Ophoviusstraat blijven straten met eenrichtingsverkeer met aan beide kanten van de rijbaan parkeerplaatsen. De trottoirs worden wat smaller dan nu. Verschillende bewoners uit de Bisschop Masiusstraat hebben gevraagd om meer groen en bomen omdat het in de straat erg warm kan worden. Daarbij willen we niet teveel parkeerplaatsen verloren laten gaan, want er is een hoge parkeerdruk in het gebied. In het ontwerp hebben we ons daarom gericht op een slimme inrichting, met een goede ontsluiting van de achterpaden en een handige keuze voor de groenplekken. Daardoor kunnen we flik meer groen maken, er vervallen 3 parkeerplaatsen. In deze straat werd ook gevraagd voor ruimte voor ontmoeting, maar daarvoor is de straat echt te smal.

In de Bisschop Ophoviusstraat hebben we ook ruimte gemaakt voor 2 bomen en daarmee ook schaduw. Hier komt 1 parkeerplaats minder.

Sint Paulusstraat en Bisschop van de Venstraat

De huidige bomen in de Sint Paulusstraat en Bisschop van de Venstraat hebben veel onderhoud nodig en daarom is besloten om bij de herinrichting deze meteen te vervangen door andere duurzamere bomen met een hogere kwaliteit die weer jaren meekunnen. Beide straten blijven tweerichtingsverkeer met parkeren langs de weg en over de hele lengte van de weg een groenvak met daarin de bomen. De rijbaan van de Bisschop van de Venstraat is nu erg smal voor tweerichtingsverkeer en wordt breder. De parkeerplaatsen komen langs de rijbaan in plaats van haaks op de rijbaan. Daarbij schuift de hele rijbaan in beide straten verder naar de westkant, met name in de Sint Paulusstraat komen de bomen hierdoor verder van de gevels te staan. Tussen de woningen en het groen komt een breed voetpad.

De Sint Paulusstraat maakt deel uit van een ecologische route die door de stad loopt. Dat betekent dat we bij de herinrichting voldoende groen moeten aanleggen. Dit is ook doorgezet in de Bisschop van de Venstraat. De nieuwe boomsoorten en de beplanting zijn nog niet bepaald. De hoogte van de groenvakken wordt gelijk aan de bestrating, er komen dus geen verhoogde banden meer omheen. In de Bisschop van de Venstraat komt 1 parkeerplaats extra.

Paus Adriaanstraat

Verschillende mensen hebben gevraagd om de Paus Adriaanstraat eenrichtingsverkeer te maken, onder andere om onveilige situaties bij het kruispunt met de Hoefstraat te voorkomen. Aan de kant van de Hoefstraat mag je straks  alleen nog maar de Paus Adriaanstraat inrijden. Tussen de Hoefstraat en de Bisschop Metziusstraat wordt de straat eenrichtingsverkeer, en ook de Bisschop Metziusstraat zelf wordt eenrichtingsverkeer. Het deel tussen de Bisschop Metziusstraat en de Bisschop van de Venstraat blijft wel tweerichtingsverkeer.

In de hele straat komen aan beide zijden brede trottoirs en de bomen blijven zoveel mogelijk staan in grotere plantvakken. De boom op de hoek met Hoefstraat wordt vervangen door een nieuwe boom in een groot plantvak en dat geldt ook voor de boom op de hoek met de Burgemeester Metziusstraat. In het deel wat eenrichtingsverkeer wordt komen 5 parkeerplaatsen minder, in het andere deel kunnen we 2 parkeerplaatsen minder terugbrengen.

Hoefstraat

Rond de Hoefstraat wordt vooral veel groen toegevoegd. Vooral voor de kerk, maar ook voor het blok tegenover de aansluiting met de Paus Adriaanstraat. De overige inrichting blijft grotendeels hetzelfde maar moet voor de aanleg van de riolering wel opnieuw aangebracht worden.

Afkoppelen van regenpijpen

De straten hebben straks een heel nieuw regenwaterriool. Het is de bedoeling dat zoveel mogelijk regenwater in de bodem zakt of anders wordt afgevoerd naar het regenwaterriool. Het water uit het regenwaterriool krijgt dan ergens anders de ruimte om in de bodem te zakken.

We willen ook het regenwater van de woningen verzamelen. Dit doen we door de regenpijp aan je gevel af te zagen tot ongeveer 10 cm boven de verharding. Onder de regenpijp plaatsen we een speciale steen die ervoor zorgt dat het water richting het trottoir, het groen en het regenwaterriool wordt geleid en niet tegen je gevel opspat. Dit doen we alleen als je hiervoor toestemming geeft. In een latere fase zullen we hierover verder communiceren.

Zelf ook meehelpen aan een klimaatbestendige gemeente?

Steeds vaker hebben we te maken met hevige regenbuien, periodes van droogte en hoge temperaturen. Om het water tijdens de regenbuien goed weg te laten lopen, is het belangrijk om onze omgeving groener te maken.

In een groene straat kan het water dan via de plantvakken langzaam in de grond zakken. Dit zorgt voor minder wateroverlast bij hevige regenbuien en minder droogte. Daarnaast warmt een groene omgeving in de zomer minder snel op dan een stenen omgeving. Met de nieuwe inrichting houdt de gemeente ook rekening met het veranderende klimaat.

Wil je zelf ook een steentje bijdragen aan een klimaatbestendige gemeente? In de flyer die je hieronder kan downloaden vind meer informatie over de (subsidie)mogelijkheden of kijk op www.duurzamertilburg.nl.

Contactgegevens

Voor meer informatie, vragen en opmerkingen kan je contact opnemen met projectleider Frans van Bokhoven van de gemeente per email frans.van.bokhoven@tilburg.nl of via het telefoonnummer 06-53779344.

Logo gemeente Tilburg
logo Plein Civiel