Beukendreef
In 2025 richt de gemeente Tilburg de Beukendreef opnieuw in. Er worden werkzaamheden uitgevoerd aan het riool en de weg krijgt een nieuwe indeling die past bij de maximum snelheid van 30 km/uur. De groeiplaatsen van de bomen worden verbeterd waardoor de bomen kunnen blijven staan. Op deze website volgt u de voorbereidingen.
Voorlopig ontwerp
Het voorlopig ontwerp is afgerond en in mei 2024 in de buurt en via deze website aan de bewoners gepresenteerd. Inmiddels is het voorontwerp verder uitgewerkt in een definitief ontwerp. Op deze pagina kunt u het voorlopig ontwerp nog wel terugkijken en de bijbehorende toelichting lezen. Reageren op het voorlopig ontwerp kan niet meer.
Tijdlijn met de projectstappen
Op deze tijdlijn vind je de verschillende fases van dit project. Tik op een fase voor gedetailleerde informatie.
Het nieuwe ontwerp voor de Beukendreef
Hieronder staat het voorlopig ontwerp wat is gemaakt voor de Beukendreef. Beweeg over het plaatje voor een vergroting. Onder het plaatje staat een link waarmee u het ontwerp in hoge kwaliteit kunt downloaden en een toelichting op het ontwerp.
Wat gaat er veranderen?
De rijbaan van de Beukendreef krijgt de afmetingen en uitstraling die passen bij een snelheidslimiet van 30 km/uur. De Beukendreef wordt 4,80 m breed, ongeveer 2 meter smaller dan nu. Het asfalt vervangen we door een bestrating van geluidsreducerende betonstraatstenen. Hierdoor gaat de Beukendreef er veel meer als een woonstraat uitzien.
Ook de voetpaden krijgen nieuwe tegels en aan de noordkant wordt deze ook iets breder; 1,60 meter. Aan de zuidkant is dat niet mogelijk door de boomwortels.
Bij de aansluiting van de Beukendreef op de Generaal Eisenhowerweg komt een inritconstructie, dat is een zelfde aansluiting als nu al bij de kruising met de Eikenboschweg ligt. Dit geeft nog meer het gevoel dat de weg niet bedoeld is voor doorgaand (vracht)verkeer.
Er komt een nieuwe biodiverse groeninrichting, met meer groeiruimte voor de bestaande bomen. Onder de weg komt een nieuw riool voor regenwater en in het groenveldje naast het appartementencomplex maken we een waterberging.
Verkeersveiligheid
Er zijn eerder veel opmerkingen gemaakt door de bewoners over de veiligheid voor fietsers en ook veel ideeën geopperd. De veiligheid voor fietsers wordt beïnvloed door veel zaken en bij de compleet nieuwe inrichting zijn dan ook integrale keuzes gemaakt door de ontwerpers.
Bomen en groen
De Beukendreef
De drie rijen grote rode beuken zijn bepalend voor de voorname uitstraling van de Beukendreef. Doordat de weg smaller wordt krijgen de bomen meer groeiruimte. Door de beplanting onder de bomen laag te houden worden de bomen nog meer benadrukt. Daarom willen we de Rhododendrons ter hoogte van Vivaldilaan 1 verwijderen of snoeien.
Groene ruimte Beukendreef – Eikenboschweg
Op deze plek voegen we wat groen op ooghoogte toe. Dit worden enkele meerstammige heesters met verschillende bloeitijden. Zo is er op meerdere momenten in het jaar een aantrekkelijk beeld. Voor meer levendigheid en verbinding met de Beukendreef zaaien we een slinger in met het zelfde bollenmengsel als wat langs de Beukendreef komt. De bestaande haag aan de noordzijde van de weg bij de woningen blijft behouden en wordt waar nodig aangevuld.
De beplanting en andere inrichting aan de zijde van de woningen vervangen we door een mix van het wilde bloemenmengsel dat ook gebruikt is in de Beukendreef en wat losse inheemse heesters als natuurlijke accenten, zoals wilde liguster, Ribes, hulst en appelbes. Deze krijgen een beperkte hoogte.
Groen ruimte oostzijde Beukendreef (nabij appartementencomplex)
Voor de erfafscheidingen komt een beplantingsstrook van sierheesters en enkele meerstammige heesters en solitair heesters. Dit geeft een zachter en speels beeld zowel vanuit de Beukendreef als vanuit de appartementen. Hieronder staan voorbeelden van meerstammige heesters.
Op de plek van het grasveld komt ook een waterberging, in de vorm van een wadi waar het regenwater wat in de straat valt naar toe wordt geleid.
De wadi krijgt een natuurlijke vorm met afgeronde vormen en een flauw helling in verschillende steiltes. In een deel van de wadi komen planten die tegen wisselende omstandigheden kunnen, zoals wilg en gagel. De rest van het terrein en de wadi zaaien we in met een inheems kruidenmengsel, wat goed is voor de biodiversiteit. Dit terrein wordt 1 à 2 keer gemaaid, het krijgt daarmee een een hele andere uitstraling dan nu. Om meer verbinding te krijgen tussen de Beukendreef en deze groenplek verdwijnt de lage haag die er nu staat.
Groen in een schaduwrijke tuin
Veel bewoners hebben als gevolg van de hoge Beuken veel schaduw in de tuin. Ook voor schaduwrijke tuinen zijn er geschikte planten. We hebben ter informatie en inspiratie een poster gemaakt waarop een flink aantal van deze planten zijn weergegeven. Deze poster is getoond tijdens ons buurtbezoek van 13 mei 2024 en ook hier te downloaden en bekijken.
Algemene inrichting
Voetpaden
Aan de noordkant van de straat komt over de gehele lengte van de weg een voetpad van 1,60 m breed tussen de bomen. In verband met de wortels van de bestaande bomen loopt het voetpad aan de zuidkant niet door, hier komt alleen een smal voetpad op de delen waar de voortuinen van woningen aansluiten. Op verschillende plekken komen goede oversteekmogelijkheden. In overleg met Ziggo wordt nog bekeken wat de nieuwe locatie wordt van het grijze kastje wat nu op het voetpad staat.
Parkeren en laadpalen
De parkeerplaatsen bij het appartementencomplex komen in de nieuwe situatie weer terug. De overige vier parkeerplaatsen vervallen omdat zowel uit verkeerstellingen als opmerkingen van bewoners bleek dat deze bijna niet gebruikt worden. In 30-km zone is overigens parkeren op de rijbaan toegestaan, mits de doorgang niet wordt versperd. Er komen geen openbare laadpalen in de straat.
Verlichting
De openbare verlichting bestaat al uit LED-lampen en is niet toe aan onderhoud of vervanging. Wel zullen door het nieuwe – smallere – profiel de lichtmasten verplaatst worden en komen deze op wat grotere afstand van de bomen. Er wordt nog een toets uitgevoerd om te controleren of er op de voorgestelde wijze voldoende licht valt op de rijbaan en het trottoir. Als het nodig is passen we het lichtontwerp hier op aan.
Ideeën en opmerkingen van bewoners die niet terugkomen in het ontwerp
Suggesties van de bewoners zoals de aanleg van een fietsstraat, afzonderlijke fietsstroken, bloembakken en plaatselijke versmallingen zijn ook bekeken, maar hiervoor is om uiteenlopende redenen niet gekozen.
In de nieuwe situatie zullen de geluidsreducerende betonstraatstenen gebruikt worden, zowel in de rijbaan als in de plateau’s. Daarmee zorgen we voor een lichte geluidsreductie ten opzichte van het huidige asfalt. Er zijn ook suggesties gedaan om waterdoorlatende verharding toe te passen, er zijn echter geen stenen beschikbaar die deze twee functies combineren. Water wordt in het gebied gehouden door de wadi.
Verschillende bewoners hebben gevraagd of de kruising Generaal Eisenhowerweg met Beukendreef helemaal aangepakt kan worden. Binnen dit project kunnen we dit niet meenemen, hiervoor is geen budget beschikbaar. In de periode tot 2027 zijn hiervoor nog geen plannen binnen de gemeente er is ook geen budget gereserveerd.
Enkele bewoners hebben gevraagd om speeltoestellen voor oudere kinderen op het pleintje bij ’t Zwaantje. De bestaande speelplek bij het zwaantje wordt opnieuw ingericht door de gemeente. Deze werkzaamheden vallen om een ander project en de directe omwonenden zullen vanuit dat project betrokken worden.
Contactgegevens
De projectleider van dit project is Jeroen Willems van de gemeente Tilburg. Hij is bereikbaar op telefoonnummer 06-29666751 en per e-mail jeroen.willems@tilburg.nl.