Ga naar de inhoud

Beukendreef

In 2025 richt de gemeente Tilburg de Beukendreef opnieuw in. Er worden werkzaamheden uitgevoerd aan het riool en de weg krijgt een nieuwe indeling die past bij de maximum snelheid van 30 km/uur. De groeiplaatsen van de bomen worden verbeterd waardoor de bomen kunnen blijven staan. Op deze website volg je de voorbereidingen.

Voorlopig ontwerp

Het voorlopig ontwerp is klaar. De reacties van de bewoners en de aanvullende informatie zijn opgehaald en verwerkt. Op deze pagina kunt u nu het voorlopig ontwerp bekijken, een toelichting lezen en ons een reactie sturen. Dat kan tot uiterlijk donderdag 23 mei.

Op maandag 13 mei a.s. zijn we ook aanwezig in de wijk om het voorlopig ontwerp toe te lichten. Het ontwerp team is daarbij aanwezig. U kunt ons hier vinden:
– 16.30 – 17.30 uur Grasveld appartementencomplex hoek Beukendreef/Generaal Eisenhowerweg
– 18.00 – 19.00 uur Hoek Beukendreef/Eikenboschweg

Tijdlijn met de projectstappen

Op deze tijdlijn vind je de verschillende fases van dit project. Tik op een fase voor gedetailleerde informatie.

april 2023

Project omschrijving

De werkzaamheden en projectgrenzen zijn bepaald

maart 2024

Informatie verzamelen

In deze stap wordt informatie verzameld bij de bewoners.

april 2024

Voorlopig ontwerp

In deze stap wordt het voorlopig ontwerp uitgewerkt.

mei 2024

Definitief ontwerp

In deze stap wordt het definitief ontwerp uitgewerkt.

2025

Uitvoeren

Na de aanbesteding en selectie van de aannemer wordt het project buiten uitgevoerd.

Het nieuwe ontwerp voor de Beukendreef

Hieronder staat het voorlopig ontwerp wat is gemaakt voor de Beukendreef. Beweeg over het plaatje voor een vergroting. Onder het plaatje staat een link waarmee u het ontwerp in hoge kwaliteit kunt downloaden en een toelichting op het ontwerp.

Voorlopig ontwerp Beukendreef deel Eikenboschweg - Steenovenlaan
Voorlopig ontwerp Beukendreef deel Eikenboschweg – Steenovenlaan
Voorlopig ontwerp Beukendreef deel Steenovenlaan - Generaal Eisenhowerweg
Voorlopig ontwerp Beukendreef deel Steenovenlaan – Generaal Eisenhowerweg
Voorlopig ontwerp Beukendreef
Voorlopig ontwerp Beukendreef – totaal overzicht
Voorlopig ontwerp Beukendreef- Dwarsprofiel nieuw
Voorlopig ontwerp Beukendreef- Dwarsprofiel nieuw
Voorlopig ontwerp Beukendreef- Dwarsprofiel bestaand
Voorlopig ontwerp Beukendreef- Dwarsprofiel bestaand

Wat gaat er veranderen?

De rijbaan van de Beukendreef krijgt de afmetingen en uitstraling die passen bij een snelheidslimiet van 30 km/uur.  De Beukendreef wordt 4,80 m breed, ongeveer 2 meter smaller dan nu. Het asfalt vervangen we door een bestrating van geluidsreducerende betonstraatstenen. Hierdoor gaat de Beukendreef er veel meer als een woonstraat uitzien.

Ook de voetpaden krijgen nieuwe tegels en aan de noordkant wordt deze ook iets breder; 1,60 meter. Aan de zuidkant is dat niet mogelijk door de boomwortels.

Bij de aansluiting van de Beukendreef op de Generaal Eisenhowerweg komt een inritconstructie, dat is een zelfde aansluiting als nu al bij de kruising met de Eikenboschweg ligt. Dit geeft nog meer het gevoel dat de weg niet bedoeld is voor doorgaand (vracht)verkeer.

Er komt een nieuwe biodiverse groeninrichting, met meer groeiruimte voor de bestaande bomen. Onder de weg komt een nieuw riool voor regenwater en in het groenveldje naast het appartementencomplex maken we een waterberging.

Verkeersveiligheid

Er zijn eerder veel opmerkingen gemaakt door de bewoners over de veiligheid voor fietsers en ook veel ideeën geopperd.De veiligheid voor fietsers wordt beïnvloed door veel zaken en bij de compleet nieuwe inrichting zijn dan ook integrale keuzes gemaakt door de ontwerpers. 

De snelheid van het autoverkeer is natuurlijk belangrijk voor de veiligheid. De nieuwe inrichting benadrukt het feit dat men in een woonomgeving rijdt waar rekening gehouden moet worden met het gemengde gebruik van de rijbaan. Dat, in combinatie met een klinkerverharding heeft een vertragend effect op het verkeer. Daarnaast komen er op elke kruising plateau’s terug waardoor ter plaatse van deze punten de snelheid nog extra verlaagd wordt. De breedte is zodanig dat auto’s elkaar prima kunnen passeren, maar dat wanneer er ook fietsers zijn de automobilist af en toe moet wachten voor hij de fietser kan inhalen. 

Doordat de weg smaller wordt en de afstand tussen de kant van de rijbaan en met name de bomen aan de zuidkant groter wordt, worden de aansluitingen met de zijwegen overzichtelijker. De nieuwe vormgeving van de aansluiting op de Generaal Eisenhowerweg zorgt daarnaast voor meer overzicht voor afslaand autoverkeer doordat het fietspad op de kruising wat wordt verlegd én hoger komt te liggen.

Het gekozen dwarsprofiel is geschikt tot ca. 3.500 motorvoertuigen/etmaal en voldoet hiermee ruimschoots aan het werkelijke gebruik van de straat.

Bomen en groen

De Beukendreef

De drie rijen grote rode beuken zijn bepalend voor de voorname uitstraling van de Beukendreef. Doordat de weg smaller wordt krijgen de bomen meer groeiruimte. Door de beplanting onder de bomen laag te houden worden de bomen nog meer benadrukt. Daarom willen we de Rhododendrons ter hoogte van Vivaldilaan 1 verwijderen of snoeien.

De lage beplanting zal aan de noordzijde van de weg, tussen de rijbaan en het voetpad, bestaan uit een strook gras en tussen het voetpad en de woningen een laagblijvend (max. 50 cm) wild kruidenmengsel van inheemse bossoorten die tegen beschaduwing kunnen. Het kruidenmengsel wordt 1 á 2 keer per jaar gemaaid. 

Kruidenmengsel
Voorbeeld kruidenmengsel
Kruidenmengsel
Voorbeeld kruidenmengsel

In de grasstrook direct naast de rijbaan zaaien we over de hele lengte een mengsel van bloembollen die bloeien voordat het blad aan de bomen komt. We doen dit niet aan de zuidzijde omdat daar veel meer inritten en zijstraten zijn die de lijn met bloembollen onderbreken, waardoor eerder een rommelig beeld ontstaat. Aan deze zijde komt alleen gras. Om het groene karakter van de laan verder te versterken maken we de inritten van grasbetonstenen, waardoor een doorlopende groene lijn ontstaat.

Narcis stinzen
Narcis stinzen
Sneeuwklokjes en krokussen
Sneeuwklokjes en krokussen
Anemone nemerosa
Anemone nemerosa

Ter hoogte van Beukendreef nr. 54 wordt een beuk gekapt in verband met een slechte gezondheid, deze vervangen we door eenzelfde soort.

Groene ruimte Beukendreef – Eikenboschweg

Op deze plek voegen we wat groen op ooghoogte toe. Dit worden enkele meerstammige heesters met verschillende bloeitijden. Zo is er op meerdere momenten in het jaar een aantrekkelijk beeld. Voor meer levendigheid en verbinding met de Beukendreef zaaien we een slinger in met het zelfde bollenmengsel als wat langs de Beukendreef komt. De bestaande haag aan de noordzijde van de weg bij de woningen blijft behouden en wordt waar nodig aangevuld.

De beplanting en andere inrichting aan de zijde van de woningen vervangen we door een mix van het wilde bloemenmengsel dat ook gebruikt is in de Beukendreef en wat losse inheemse heesters als natuurlijke accenten, zoals wilde liguster, Ribes, hulst en appelbes. Deze krijgen een beperkte hoogte.

Groen ruimte oostzijde Beukendreef (nabij appartementencomplex)

Voor de erfafscheidingen komt een beplantingsstrook van sierheesters en enkele meerstammige heesters en solitair heesters. Dit geeft een zachter en speels beeld zowel vanuit de Beukendreef als vanuit de appartementen. Hieronder staan voorbeelden van meerstammige heesters.

Halesia carolina
Halesia carolina
Prunus Accolade
Prunus Accolade
Amelanchier lamarckii
Amelanchier lamarckii

Op de plek van het grasveld komt ook een waterberging, in de vorm van een wadi waar het regenwater wat in de straat valt naar toe wordt geleid.

De wadi wordt een flinke verlaging in het grasveld van zo’n 80 cm diep. Hier komt zo’n 30 á 40 cm water in te staan, wat hier langzaam de grond in kan zakken. Dit helpt enerzijds mee aan het voorkomen van verdroging van de ondergrond en voorkomt aan de andere kant overbelasting van het rioolstelsel tijdens hele grote buien. Als er meer regen valt dan wordt het overtollig water automatisch via het riool afgevoerd. De bedoeling is dat het water vanuit de wadi langzaam de grond in zakt maar in sommige situaties, zoals bij de huidige hoge grondwaterstanden, zal dat lastig gaan. Daarom is er een extra voorziening opgenomen zodat de wadi binnen ongeveer 2 dagen leegstroomt. Er staat dus ook vaak geen water in de wadi. 

De wadi krijgt een natuurlijke vorm met afgeronde vormen en een flauw helling in verschillende steiltes. In een deel van de wadi komen planten die tegen wisselende omstandigheden kunnen, zoals wilg en gagel. De rest van het terrein en de wadi zaaien we in met een inheems kruidenmengsel, wat goed is voor de biodiversiteit. Dit terrein wordt 1 à 2 keer gemaaid, het krijgt daarmee een een hele andere uitstraling dan nu. Om meer verbinding te krijgen tussen de Beukendreef en deze groenplek verdwijnt de lage haag die er nu staat.

Algemene inrichting

Voetpaden

Aan de noordkant van de straat komt over de gehele lengte van de weg een voetpad van 1,60 m breed tussen de bomen. In verband met de wortels van de bestaande bomen loopt het voetpad aan de zuidkant niet door, hier komt alleen een smal voetpad op de delen waar de voortuinen van woningen aansluiten. Op verschillende plekken komen goede oversteekmogelijkheden. In overleg met Ziggo wordt nog bekeken wat de nieuwe locatie wordt van het grijze kastje wat nu op het voetpad staat. 

Parkeren en laadpalen

De parkeerplaatsen bij het appartementencomplex komen in de nieuwe situatie weer terug. De overige vier parkeerplaatsen vervallen omdat zowel uit verkeerstellingen als opmerkingen van bewoners bleek dat deze bijna niet gebruikt worden. In 30-km zone is overigens parkeren op de rijbaan toegestaan, mits de doorgang niet wordt versperd. Er komen geen openbare laadpalen in de straat.

Verlichting

De openbare verlichting bestaat al uit LED-lampen en is niet toe aan onderhoud of vervanging. Wel zullen door het nieuwe – smallere – profiel de lichtmasten verplaatst worden en komen deze op wat grotere afstand van de bomen. Er wordt nog een toets uitgevoerd om te controleren of er op de voorgestelde wijze voldoende licht valt op de rijbaan en het trottoir. Als het nodig is passen we het lichtontwerp hier op aan.

Ideeën en opmerkingen van bewoners die niet terugkomen in het ontwerp

Suggesties van de bewoners zoals de aanleg van een fietsstraat, afzonderlijke fietsstroken, bloembakken en plaatselijke versmallingen zijn ook bekeken, maar hiervoor is om uiteenlopende redenen niet gekozen. 

Bloembakken en plaatselijke versmallingen leiden in de praktijk eerder tot extra conflictpunten tussen auto’s en fietser. Dit zijn oplossingen die pas gekozen worden wanneer andere oplossingen niet mogelijk zijn. 

Voor afweging om een fietsstraat aan te leggen is gekeken naar de hoeveelheid fietsers en autoverkeer en de status van de fietsroute. De Beukendreef is onderdeel van een secundaire fietsroute en er zijn meer dan twee keer zoveel auto’s (1167 mvt/etmaal) dan fietsers (578 per etmaal) die gebruik maken van de weg. Het aantal fietser is daarmee niet erg hoog. En met name deze aantallen zijn van grote invloed op het goed functioneren van een fietsstraat. Volgens het handboek Fiets van de gemeente Tilburg wat gebaseerd is op landelijke normen en richtlijnen is het mogelijk om bij een secundaire fietsroute te kiezen voor een inrichting als fietsstraat, maar alleen als het fietsgebruik de boventoon voert en dominant is ten opzichte van het autoverkeer. Dat is in dit geval niet zo. De reden hiervoor is dat het doel van een fietsstraat is om een gebruik af te dwingen waarbij de auto ‘te gast’ is en zich aanpast aan aan de fietser. Onderzoek wijst uit dat dit gewenste gebruik niet goed afdwongen kan worden als de verhouding van de aantallen fiets-en autoverkeer niet passend zijn. In dat geval zorgt dit in de praktijk juist voor een lager fietscomfort en veiligheidsgevoel.

Vrijliggende fietspaden worden bij wegen met de verkeerskundige functie van de Beukendreef alleen aangelegd als de route deel uitmaakt van het hoofdfietsroutenetwerk van de gemeente. Dat is hier niet het geval. Daarnaast zou deze wegindeling niet passen binnen de beschikbare ruimte tussen de bomen. 

In de nieuwe situatie zullen de geluidsreducerende betonstraatstenen gebruikt worden, zowel in de rijbaan als in de plateau’s. Daarmee zorgen we voor een lichte geluidsreductie ten opzichte van het huidige asfalt. Er zijn ook suggesties gedaan om waterdoorlatende verharding toe te passen, er zijn echter geen stenen beschikbaar die deze twee functies combineren. Water wordt in het gebied gehouden door de wadi.

Verschillende bewoners hebben gevraagd of de kruising Generaal Eisenhowerweg met Beukendreef helemaal aangepakt kan worden. Binnen dit project kunnen we dit niet meenemen, hiervoor is geen budget beschikbaar. In de periode tot 2027 zijn hiervoor nog geen plannen binnen de gemeente er is ook geen budget gereserveerd.

Enkele bewoners hebben gevraagd om speeltoestellen voor oudere kinderen op het pleintje bij ’t Zwaantje. Deze vraag is beoordeeld door de gemeente en speeltoestellen op deze locatie zijn voor de gemeente niet wenselijk.

Reactieformulier

Met dit reactieformulier kunt u ons uw reactie sturen op het voorlopig ontwerp. Reageren kan tot uiterlijk donderdag 23 mei 2024.

Contactgegevens

De projectleider van dit project is Jeroen Willems van de gemeente Tilburg. Hij is bereikbaar op telefoonnummer 06-29666751 en per e-mail jeroen.willems@tilburg.nl.

Logo gemeente Tilburg
Logo Vinding
logo Plein Civiel