Beukendreef
In 2025 richt de gemeente Tilburg de Beukendreef opnieuw in. Er worden werkzaamheden uitgevoerd aan het riool en de weg krijgt een nieuwe indeling die past bij de maximum snelheid van 30 km/uur. De groeiplaatsen van de bomen worden verbeterd waardoor de bomen kunnen blijven staan. Op deze website volgt u de voorbereidingen.
Definitief ontwerp
Het definitief ontwerp voor de inrichting van de Beukendreef is gereed. U kunt het op deze pagina bekijken. Het definitief ontwerp is een verdere uitwerking van het voorlopig ontwerp.
Veel bewoners hebben gereageerd op de presentatie van het voorlopig ontwerp in mei 2024. Onder het kopje Aanpassingen ontwerp op deze pagina leest u welke zaken in het ontwerp zijn aangepast naar aanleiding van deze reacties. De paragraaf Toelichting bij het ontwerp geeft antwoord op vragen die door bewoners zijn gesteld.
Kijk voor informatie en planning over de uitvoering op de pagina uitvoeren.
Tijdlijn met de projectstappen
Op deze tijdlijn vindt u de verschillende fases van dit project. Tik op een fase voor gedetailleerde informatie.
Het definitief ontwerp voor de Beukendreef
Hieronder staat het definitief ontwerp wat is gemaakt voor de Beukendreef. Beweeg over de afbeeldingen voor een vergroting. Onder het ontwerp staat een link waarmee u het ontwerp in hoge kwaliteit kunt downloaden en een toelichting op het ontwerp.
Download het definitief ontwerp
U kunt hieronder het Definitief ontwerp downloaden. Er is ook een versie met meer achterliggende informatie over het groen beschikbaar.
Aanpassingen aan het ontwerp
Bij het voorlopig ontwerp is destijds een algemene toelichting gegeven. Hier leest u over de aanpassingen die aanvullend zijn gedaan om te komen tot het definitief ontwerp.
In het ontwerp willen we zoveel mogelijk rekening houden met de dingen die voor de bewoners en andere belanghebbenden belangrijk zijn. De gemeente is blij met de reacties die we hebben ontvangen op het voorlopig ontwerp. Daaruit maken we op dat de bewoners erg betrokken zijn bij hun omgeving. Bij het verwerken van de reacties moeten meestal keuzes gemaakt worden, want de ruimte is schaars en niet alles past. Een zorgvuldige afweging van alle belangen (van zowel de omwonenden als de gemeente) hoort daarbij. Dit doet het projectteam. Hieronder leest u welke wijzigen we in het ontwerp hebben verwerkt:
- Er zijn drie parkeerplaatsen toegevoegd aan het ontwerp. Nabij het appartementencomplex is één parkeerplaats toegevoegd en verderop in de straat zijn twee parkeerplaatsen toegevoegd. De afmetingen van deze parkeerplaatsen voldoen aan de huidige eisen. Hiermee willen we parkeren op de rijbaan beperken.
- Er komt een voorziening om regenwater te bergen onder de groene ruimte bij het appartementencomplex. Hier leggen we een ondergronds krattenveld aan. De wadi kan hierdoor vervallen en wordt dus niet aangelegd.
- Achter de erfafscheidingen aan de achterzijde van de woningen aan de Pieter Bruegellaan wordt een strook van 2 m gazon gehandhaafd. Zo hebben de bewoners voldoende ruimte voor het onderhoud aan hun erfafscheiding en blijven de poorten goed bereikbaar..
- In de inrichting van de groene ruimte nabij het appartementencomplex blijft ook een flink deel gazon, hier is ruimte om bijvoorbeeld te voetballen. Er komen geen voetbalgoals. De bestaande haag tussen het groenveld en de rijbaan blijft staan en wordt wat uitgebreid. Rondom het grasveld komt er een nieuwe aanplant met lagere heesterbeplanting, solitaire heesters, meerstammige heesters en bij het appartementencomplex drie Japanse sierkersen. Dit zijn wat kleinere heesters en bomen dan die het voorontwerp waren bedacht. Alles bij elkaar zorgen deze toch voor een biodiverse groeninrichting. De specifieke soorten zijn op de tekening aangegeven.
- Met Ziggo wordt een nieuwe locatie bepaald voor het grijze kastje wat nu op het voetpad staat.
- De inritten worden uitgevoerd in natuursteenkeien.
- Nieuw aangelegde groenperken langs de rijbaan worden met palen afgeschermd.
- De bestaande gemeentelijke haag aan de achterzijde van Eikenboschweg 8 is op de tekening opgenomen.
Toelichting op het ontwerp
Er zijn nog enkele opmerkingen gemaakt en vragen gesteld over de verkeersveiligheid in de straat. De opmerkingen gingen met name over de snelheid van het autoverkeer, drempels en de nieuwe wegbreedte in combinatie met door auto’s en vrachtverkeer. Hieronder gaan we daar nog nader op in.
Bij de nieuwe wegbreedte van 4,80 meter is het gebruik door vrachtauto’s en bussen mogelijk. Het nieuwe ontwerp is echter gericht op het ontmoedigen van het gebruik van de straat door dergelijk verkeer. De inritconstructie aan de zijde van de Generaal Eisenhowerweg, de wegbreedte, het gemengde verkeer op één rijstrook en het uiterlijk van de weg dragen daar allemaal aan bij. De Beukendreef is niet perse nodig als uitwijkroute voor de lijn 9, daar is dan ook geen geen rekening mee gehouden in het ontwerp. Het uiterlijk van de weg is de reden waarom we er niet voor kiezen om, zoals door enkele bewoners aangegeven, het asfalt te laten liggen. De geluidsreducerende betonstraatstenen die worden gebruikt zijn stiller dan asfalt en hier gaat door het beeld een snelheidsremmende werking vanuit. We verwachten dat het nieuwe ontwerp leidt tot een snelheidsverlaging. Daarom leggen we vooralsnog geen extra drempel aan tussen de Generaal Eisenhowerweg en Harry Jurgenslaan. De verhoogde kruisingen die we wel aanleggen worden uitgevoerd conform de landelijke richtlijnen voor een 30 km/h zone.
Als onderdeel van de verdere technische uitwerking beoordelen we de bestaande verlichting, hierbij kijken we hoe de verlichting op het pad tussen verbindingspad tussen de Beukendreef en de Jacob van Ruysdaellaan kunnen verbeteren.
Overige zaken die niet in het ontwerp verwerkt zijn:
- Het verbreden van een inrit. Het verbreden gaat ten koste van de groeiruimte van een boom, dit is niet wenselijk. De inrit op gemeentegrond zal niet worden verbreed.
- Er is gevraagd om een paaltje te verplaatsen voor Beukendreef 22. Dit paaltje is een aanduiding van een brandkraan en eigendom van Brabant Water. Dit wordt derhalve door de gemeente niet meegenomen.
- Er worden geen voorzieningen voor eekhoorns aangebracht in de Beukendreef.
- De Harry Jurgenslaan en het kruispunt met de Generaal Eisenhowerweg vallen buiten het projectgebied, hier worden in dit project geen aanpassingen uitgevoerd.
Contactgegevens
De projectleider van dit project is Ron Flapper van de gemeente Tilburg. Hij is bereikbaar op telefoonnummer 013 542 83 90 en per e-mail ron.flapper@tilburg.nl.