Piet van Haarenstraat

De gemeente Tilburg gaat de Piet van Haarenstraat en de omliggende straten flink opknappen. Volg hier de voorbereidingen, bekijk het nieuwe ontwerp en stuur je reactie!

Informatie en tijdlijn

2. Ontwerpen

2022

Met alle wensen en ideeën die we verzameld hebben, is er een nieuw ontwerp gemaakt voor de Hovenierstraat, Dominee Kopsstraat, Dr. P. Van Hoekstraat, Vincent van den Heuvelstraat, Piet van Haarenstraat, Raiffeisenstraat, Bloemisterijstraat en Jan Truijenlaan. Hieronder kun je het voorlopig ontwerp bekijken, een toelichting per straat lezen en je reactie geven. Reageren kan tot 21 juni 2022. Daarna gaan we het ontwerp definitief maken.

Je bent natuurlijk ook van harte welkom op de inloopavond op 14 juni 2022, je kunt dan tussen 19:00 en 21:00 uur binnenlopen in de Spijkerbeemden om een tekening van het ontwerp te bekijken en ons vragen te stellen. Het adres van de Spijkerbeemden is Don Sartostraat 4.

Op de pagina uitvoeren vind je informatie over de uitvoering van de werkzaamheden.

Tekening van het ontwerp

Hieronder staat het ontwerp wat is gemaakt voor de buurt. Beweeg over het plaatje voor een vergroting. Onder het plaatje staat een link waarmee je het ontwerp in hoge kwaliteit kunt downloaden en er staat ook een legenda, met uitleg van de kleuren en de symbolen.

Ontwerp Piet van Haarenstraat
Ontwerp Piet van Haarenstraat en omgeving

Wat gaat er veranderen?

Bestrating en verkeer
De bestrating wordt vernieuwd. Het asfalt verdwijnt en er komen overal nieuwe stenen of tegels. De Jan Truijenlaan en Bloemisterijstraat worden smaller en hier worden worden meer parkeervakken gemaakt. De Dominee Kopsstraat, Dr. P. Van Hoekstraat, Vincent van den Heuvelstraat en Piet van Haarenstraat worden eenrichtingsverkeer en hier komen verhoogde trottoirs zodat je goed en veilig kunt lopen. Dit is iets wat veel bewoners belangrijk vinden.

Bomen en groen
De grote bomen in de Dominee Kopsstraat, Jan Truijenlaan en Bloemisterijstraat krijgen meer ruimte voor hun wortels. In de andere straten gaan veel bomen weg, maar komen ook nieuwe bomen terug. De bomen die weg gaan, zijn bomen waarvan we verwachten dat die na de werkzaamheden niet meer lang te leven hebben.

De nieuwe bomen komen in ruime groenvakken zodat ze alle ruimte hebben om te groeien en later voor schaduw in de straat kunnen zorgen. Want een belangrijk doel van de gemeente is om de straten ‘klimaat adaptief ‘ te maken. Dit betekent dat de omgeving straks goed is voorbereid op het weer van de toekomst met vaker grote regenbuien en hete zomers. De bomen zorgen voor schaduw, maar ook het andere groen zorgt voor verkoeling. We kiezen voor groen wat goed te onderhouden is.

Toelichting ontwerp per straat

Hieronder kun je per straat lezen wat er verandert in het nieuwe ontwerp.

Dominee Kopsstraat en Hovenierstraat

De Dominee Kopstraat en Hovenierstraat worden eenrichtingverkeer en de straten worden smaller. In de Hovenierstraat worden 6 parkeerplaatsen gemaakt en ook in de Dominee Kopstraat komen parkeervakken. De tegels tussen de bomen worden vervangen door grasstenen. Dat zijn stenen met open ruimtes waar gras in kan groeien en waardoor het water de grond in kan zakken.

Zo ziet de straat er groener uit en zorgen we dat we zo min mogelijk water af hoeven te voeren. Hier kan gewoon overheen gereden worden zodat mensen gewoon gebruik kunnen maken van hun garage.

Fragment ontwerp Dominee Kopsstraat en Hovenierstraat
Nieuwe parkeerplaatsen in de Hovenierstraat en Dominee Kopsstraat met tussen de bomen grasstenen
Voorbeeld grasverharding: open tegels waar gras doorheen kan groeien
Voorbeeld grasverharding

Dr. P. Van Hoekstraat, Vincent van den Heuvelstraat en Piet van Haarenstraat

Deze straten krijgen een smalle rijbaan voor eenrichtingsverkeer met aan beide kanten naast de straat parkeerplaatsen afgewisseld met groenvakken en daarnaast een verhoogd trottoir van 1,5 meter breed. Om de snelheid van de auto’s te remmen komen er drempels en zogenaamde asverspringingen (een klein bochtje in de weg). In elke straat komt een plekje met ruimte om te zitten. 

Doordat er duidelijk aangegeven parkeerplaatsen komen en verhoogde trottoirs worden deze straten overzichtelijker en veiliger. Er zijn niet overal precies even veel parkeerplekken dan nu, daarom komen er in de Jan Truijenlaan extra parkeerplaatsen die ook bedoeld zijn voor de zijstraten.

In de Dr. P. Van Hoekstraat en de Vincent van den Heuvelstraat blijven ieder 4 bestaande bomen staan, in de Piet van Haarenstraat blijven 3 bestaande bomen staan. De andere bomen gaan weg en hiervoor komen nieuwe terug. Nieuwe bomen komen niet in een verhoogde bak, maar op dezelfde hoogte als het trottoir. Er zijn een paar verhoogde bakken die blijven staan, dat komt omdat de bomen die hierin staan niet gekapt worden.

Fragment ontwerp Vincent van den Heuvelstraat
In de Vincent van den Heuvelstraat komt ook een plek met bankjes en speelruimte
Fragment ontwerp Piet van Haarenstraat en omgeving
In de Piet van Haarenstraat worden parkeerplaatsen afgewisseld met groen

Raiffeisenstraat

In de Raiffeisenstraat komen ook verhoogde trottoirs en een duidelijkere indeling van de parkeervakken. De Raiffeisenstraat blijft vanuit de Jan Truijenlaan niet toegankelijk voor auto’s en ook het deel tussen de Bosbouwstraat en Ooftbouwstraat blijft niet doorgaand voor auto’s. De andere delen blijven tweerichtingsverkeer.

Toch verandert ook in de Riaffeisenstraat veel. In deze straat verdwijnen veel bomen, met name de bomen die dicht op de woningen staan of die onderling te dicht bij elkaar staan. Er komen nieuwe bomen terug in goede plantvakken.

Ook het parkeerterrein aan de Houtvesterijstraat wordt opgeknapt.

Fragment ontwerp Raiffeisenstraat
In de Raiffeisenstraat gaan op verschillende plekken bomen weg en komen er nieuwe voor terug
Fragment ontwerp Raiffeisenstraat/Houtvesterijstraat
De parkeerplaats aan de Houtvesterijstraat wordt ook opgeknapt

Bloemisterijstraat en Jan Truijenlaan

De Bloemisterijstraat en Jan Truijenlaan worden versmald en het asfalt wordt vervangen door stenen. De straten blijven wel tweerichtingsverkeer. In combinatie met drempels zorgt dit er voor dat de snelheid geremd wordt. De ruimte die vrijkomt door het versmallen van de weg wordt voor een deel gebruikt om extra parkeerplaatsen aan te leggen en voor een deel voor extra groen.

De boomwortels van de monumentale bomen in de Bloemsterijstraat tussen de Matterhornstraat en Stoeterijstraat krijgen veel meer ruimte. Er komen wat bankjes onder deze bomen zodat je hier op warme dagen in de schaduw kunt zitten. Het grasveld in de bocht tegenover de Matterhornstraat wordt voor een deel verlaagd om hier regenwater te verzamelen en in de bodem te laten zakken.

In de Jan Truijenlaan komen overal parkeerplaatsen langs de weg. Het trottoir onder de bomen vervalt en wordt gras en de trottoirs  voor de woningen worden smaller. Waar het past komt een groenstrook tussen het trottoir en de parkeerplaatsen. De verlichting wordt hier ook verbeterd, wat de sociale veiligheid ten goede komt.

Fragment ontwerp Bloemisterijstraat
De monumentale bomen de Bloemisterijstraat krijgen meer groeiruimte
Fragment ontwerp Jan Truijenlaan
De Jan Truijenlaan wordt smaller met aan beide kanten parkeervakken en groen aan de kant van de huizen

Vragen of opmerkingen over het voorlopig ontwerp?

Het kan zijn dat u na het bekijken van deze website nog vragen of opmerkingen hebt. U kunt hieronder een reactie achterlaten voor het projectteam. Voor vragen kunt u ook contact opnemen met Bianca van Oirschot van de gemeente Tilburg. Zij is bereikbaar via bianca.van.oirschot@tilburg.nl of 06-51015385.

Reactieformulier voorlopig ontwerp Piet van Haarenstraat

Logo gemeente Tilburg
logo Plein Civiel