Heerjansdam-Noord
De Gemeente Zwijndrecht gaat Heerjansdam-Noord flink opknappen. Volg hier de voorbereidingen, bekijk het nieuwe ontwerp en stuur ons je reactie!
2. Voorlopig ontwerp
Op deze pagina kunt nog het voorlopig ontwerp bekijken en een toelichting op deze versie van het ontwerp lezen. Dit voorlopig ontwerp is inmiddels verder uitgewerkt in een definitief ontwerp.
De reacties die wij destijds op dit voorlopig ontwerp ontvangen hebben tijdens de buurtgesprekken van 12 en 24 juni en via deze website zijn door ons verzameld. Het projectteam met ontwerpers en vakinhoudelijke specialisten hebben deze beoordeeld. Er is gekeken welke aanpassingen van het ontwerp wenselijk en mogelijk zijn.
Deze aanpassingen zijn inmiddels besproken met de werkgroep met mensen uit de buurt die met ons meedenkt. Vervolgens is het ontwerp definitief gemaakt.
Tijdlijn met de projectstappen
Op deze tijdlijn vind je de verschillende fases van dit project. Tik op een fase voor gedetailleerde informatie.
Voorlopig ontwerp
Hier is het voorlopig ontwerp weergegeven. Achtereenvolgens treft u het volgende aan:
- Een overzicht van de deelgebieden.
- Tabbladen met het voorlopig ontwerp per deelgebied.
- De legenda met uitleg van kleuren en symbolen
- Een pdf bestand van het volledige ontwerp in hoge kwaliteit. Dit kunt u downloaden.
Weer daaronder kunt u het ontwerp van geheel Heerjansdam Noord bekijken en downloaden op hoge kwaliteit.
Overzicht deelgebieden
Hieronder staat het voorlopig ontwerp per deelgebied weergegeven.
- De Hupse, Paltrok, Tjasker, Bovenkruier
- Grondzeiler, Trasmolen
- De Hupse, ’t Fort, De Smaus, Prinsenhof, De Brakel
- De Brakel, Ganzekant, Grondzeiler, Trasmolen
- Heer Janstraat, Ds. J.A. Visserstraat
- Ds. J.A. Visserstraat, Rozenlaan, Heer Janstraat, Johannes Postlaan
- Heer Janstraat, Vlasakkers, Horspad, Ds. J.A. Visserstraat
- Ds. J.A. Visserstraat, Heer Janstraat, Burgemeester G.H. Dercksenstraat
Voorlopig ontwerp per deelgebied
Klik op het nummer van een deelgebied. Beweeg of klik op de afbeelding voor een vergroting.
1. De Hupse, Paltrok, Tjasker, Bovenkruier
2. Grondzeiler
3. De Hupse, ’t Fort, De Smaus, Prinsenhof, De Brakel
4. De Brakel, Ganzekant, Grondzeiler, Trasmolen
5. Heer Janstraat, Ds. J.A. Visserstraat
6. Ds. J.A. Visserstraat, Rozenlaan, Heer Janstraat, Johannes Postlaan
7. Heer Janstraat, Vlasakkers, Horspad, Ds. J.A. Visserstraat
8. Ds. J.A. Visserstraat, Heer Janstraat, Burgemeester G.H. Dercksenstraat
Legenda
Download het voorlopig ontwerp
Hieronder staat het totaal ontwerp in hoge kwaliteit pdf formaat.
Toelichting op het ontwerp
De straten in het project krijgen een nieuwe inrichting. Op meerdere plekken wordt de straat eenrichtingsverkeer, waardoor de rijbaan smaller wordt en er meer ruimte ontstaat voor voetpaden, groen en parkeren. De routes van het eenrichtingsverkeer en de breedtes van rijbanen zijn bekeken met de brandweer en de afvalinzamelaar en ook door hen goedgekeurd. Niet alle straten worden overigens eenrichtingverkeer.
We hebben veel aandacht geschonken aan goede, op elkaar aansluitende voetpaden, deze krijgen nieuwe tegels en verlagingen bij oversteekplekken zodat ook met een rollator of kinderwagen goed overgestoken kan worden. Ook alle ingekleurde brandgangen worden herstraat en op de juiste hoogte gebracht. Op verschillende plekken leggen we drempels aan zodat de auto’s minder snel rijden.
Op een aantal plekken met hoge parkeerbehoefte komen meer parkeerplaatsen en alle parkeerplaatsen in het plan krijgen nieuwe afmetingen, volgens huidige normen.
Er komt ook veel nieuw groen in de buurt, er is zoveel mogelijk geprobeerd om dat in alle straten toe te voegen. Voor voldoende schaduw op hete dagen komen er ruim 60% meer bomen in de buurt en worden de kleine bolboompjes vervangen door bomen met grotere kruinen. Het type beplanting wordt in de volgende stap van dit project uitgewerkt. We kijken per locatie of de beplanting nog goed is of vervangen moet worden. De prikkelbosjes worden in ieder geval vervangen.
Daarnaast leggen we ook een een apart riool aan voor vuilwater en schoon water.
Ontwerp per straat
Paltrok, Tjasker, Bovenkruier
In de Paltrok halen we de overbodige verharding weg en vervangen dit door groen. De Tjasker en Bovenkruier krijgen een duidelijkere inrichting, met een goed onderscheid tussen parkeerplaatsen en inritten. Beide straten zijn te smal om aan beide zijden van de rijbaan parkeerplaatsen met de juiste afmetingen te maken. Daarom komen er in de nieuwe situatie maar aan een kant van de weg parkeerplaatsen. Er zijn voldoende extra parkeerplaatsen in de omgeving om dit op te vangen. Aan de andere kant van de weg komen bomen in groenvakken. Het groene uiterlijk wordt versterkt door gras in overrijdbare grasstenen in het smalste stuk van de straten. De speelplaats wordt ook bij warm weer aantrekkelijker doordat de extra bomen voor meer schaduw zorgen.
Schets van de nieuwe inrichting van de Bovenkruier.
De Hupse, de Brakel en Ganzekant
Deze drie straten vormen de hoofdontsluiting van de buurt en blijven tweerichtingverkeer. In plaats van een brede rijbaan die ook gebruikt wordt om te parkeren, komt er een flink smallere rijbaan, met daarnaast parkeerplaatsen. Verhoogde plateau’s bij de kruisingen en een slinger bij de Grondzeiler moeten samen met de smalle rijbaan zorgen voor een snelheidsverlaging van het autoverkeer. Langs alle drie de straten komt aan één kant een breed trottoir. Op delen van de straten ligt er ook aan de andere zijde nog een trottoir. Alle bolboompjes worden vervangen door nieuwe grotere bomen en er komen extra bomen en groen.
Schets van de nieuwe inrichting van De Hupse.
Grondzeiler, Trasmolen
In de Grondzeiler wordt de parkeersituatie verbeterd door duidelijkere en ruimere parkeerplaatsen te maken en een voldoende brede rijbaan. Om dit mogelijk te maken vervalt in een deel van de straat aan een zijde het trottoir en wordt de groenstrook tussen Trasmolen en Grondzeiler kleiner.
De bestaande speelaanleidingen worden hiervoor wat verplaatst, net als de afvalcontainer. De bomen in de groenstrook en Trasmolen blijven staan. In de grondzeiler gaan bomen weg, hiervoor komen nieuwe bomen op andere plekken in de straat terug. Om het hard rijden in de straat tegen te gaan komt er een plateau. Ook dit deel van het ontwerp is afgestemd met met de brandweer.
’t Fort, de Smaus, Prinsenhof
De autoverbinding tussen ’t Fort en de Prinsenhof via de Smaus verdwijnt. Dit wordt alleen nog een groene doorgang voor voetgangers en fietsers.
Vlasakkers, Horspad
De Vlasakkers krijgt een verhoogd trottoir aan een zijde, aan beide zijde langsparkeerplaatsen en haaksparkeren bij de groenveldje. Dit wordt wat kleiner. Hierdoor kunnen de parkeerplaatsen wel de juiste afmetingen krijgen. Doordat het trottoir verhoogd is kunnen auto’s hier geen gebruik meer van maken en oogt de weg smaller. Dit werkt snelheidsverlagend. De toegangen van de straat worden ook smaller om te voorkomen dat men tegen het verkeer in rijdt.
Schets van de nieuwe inrichting van Vlasakkers. Let op! In de definitief ontwerp is de inrichting van deze straat flink gewijzigd.
Heer Jansstraat
De Heer Janstraat wordt eenrichtingsverkeer. Het westelijk deel, tussen de Molenweg en de Ds. J.A Visserstraat richting de Molenstraat en het oostelijk deel richting de Johannes Poststraat.
In het het westelijk deel komen aan twee kanten parkeerplaatsen, afgewisseld met wat groen en aan een kant een smal voetpad. Er is niet genoeg ruimte om aan beide zijden van de straat een voetpad te maken. Er komt hier wel een smalle strook om uit de auto te kunnen stappen.
In het oostelijk deel van de straat komen ook aan beide zijden parkeerplaatsen en groen. Aan de noordkant komt een breed voetpad over hele lengte, aan de andere kant komt alleen een smal voetpad tussen de groene zoom en de Johannes Poststraat. Het ontwerp rond het nieuwbouwplan is gebaseerd op de eerdere plannen voor nieuwbouwplan, met enkel kleine aanpassingen, zoals schuine parkeerplaatsen in plaats van de eerder bedachte haakse plekken.
Schets van de nieuwe inrichting van het westelijk deel van de Heer Janstraat.
Ds. J.A. Vissersstraat
In het noordelijk deel komt het trottoir aan zijde van de voortuinen van de woningen. Parkeren is hier niet mogelijk en toegestaan in verband met de benodigde breedte voor de vuilniswagen en de brandweer.
Het zuidelijk deel wordt ook eenrichtingsverkeer met parkeren aan de zijde van de woningen, hier komen extra parkeerplaatsen om de parkeerdruk in omgeving te verlichten. Het voetpad aan de zijde van het park vervalt en de ondergrondse containers worden verplaatst.
Burgemeester G.A. Dercksenstraat
Deze straat wordt eenrichtingverkeer met aan een kant parkeerplaatsen en een trottoir. Het voetpad aan de andere zijde komt te vervallen, dit wordt een groenstrook.
Rozenlaan
De indeling van deze weg blijft grotendeels gelijk aan hoe het nu is, alleen het deel tussen de Rozenlaan en de Heer Jansstraat verandert. Deze inrichting is al bepaald in het ontwerp voor het nieuwbouwplan. Het gaat met name om extra parkeerplaatsen en een trottoir.
Johannes Poststraat
Hier komen twee verhoogde plateau’s op de kruisingen met de Rozenlaan en Heer Janstraat, daarnaast wordt plek van de parkeerstrook wat aangepast.
Contactgegevens
Heb je vragen of wil je al meer weten over het project? Neem dan contact op met onze omgevingsmanager Paul van Esch via project@zwijndrecht.nl.