Heerjansdam-Noord
De Gemeente Zwijndrecht gaat Heerjansdam-Noord flink opknappen. Volg hier de voorbereidingen, bekijk het nieuwe ontwerp en stuur ons je reactie!
3. Definitief ontwerp
Het definitief ontwerp voor de inrichting van Heerjansdam-Noord is gereed. U kunt het op deze pagina bekijken. Het definitief ontwerp is een verdere uitwerking van het voorlopig ontwerp.
Veel bewoners hebben gereageerd op de presentatie van het voorlopig ontwerp in juni 2024. Onder het kopje Wijzigingen in het ontwerp op deze pagina leest u welke zaken in het ontwerp zijn aangepast naar aanleiding van deze reacties. De paragraaf Toelichting bij het ontwerp geeft antwoord op vragen die door bewoners zijn gesteld.
Kijk voor informatie en planning over de uitvoering op de pagina Uitvoeren.
Tijdlijn met de projectstappen
Op deze tijdlijn vind je de verschillende fases van dit project. Tik op een fase voor gedetailleerde informatie.
Definitief ontwerp
Hier is het definitief ontwerp weergegeven. Achtereenvolgens treft u het volgende aan:
- Een overzicht van de deelgebieden.
- Tabbladen met het voorlopig ontwerp per deelgebied.
- De legenda met uitleg van kleuren en symbolen
- Een pdf bestand van het volledige ontwerp in hoge kwaliteit. Dit kunt u downloaden.
Weer daaronder kunt u het ontwerp van geheel Heerjansdam Noord bekijken en downloaden op hoge kwaliteit.
Overzicht deelgebieden
Hieronder staat het voorlopig ontwerp per deelgebied weergegeven.
- De Hupse, Paltrok, Tjasker, Bovenkruier
- Grondzeiler, Trasmolen
- De Hupse, ’t Fort, De Smaus, Prinsenhof, De Brakel
- De Brakel, Ganzekant, Grondzeiler, Trasmolen
- Heer Janstraat, Ds. J.A. Visserstraat
- Ds. J.A. Visserstraat, Rozenlaan, Heer Janstraat, Johannes Postlaan
- Heer Janstraat, Vlasakkers, Horspad, Ds. J.A. Visserstraat
- Ds. J.A. Visserstraat, Heer Janstraat, Burgemeester G.H. Dercksenstraat
Voorlopig ontwerp per deelgebied
Klik op het nummer van een deelgebied. Beweeg of klik op de afbeelding voor een vergroting.
1. De Hupse, Paltrok, Tjasker, Bovenkruier
2. Grondzeiler
3. De Hupse, ’t Fort, De Smaus, Prinsenhof, De Brakel
4. De Brakel, Ganzekant, Grondzeiler, Trasmolen
5. Heer Janstraat, Ds. J.A. Visserstraat
6. Ds. J.A. Visserstraat, Rozenlaan, Heer Janstraat, Johannes Postlaan
7. Heer Janstraat, Vlasakkers, Horspad, Ds. J.A. Visserstraat
8. Ds. J.A. Visserstraat, Heer Janstraat, Burgemeester G.H. Dercksenstraat
Legenda
Download het voorlopig ontwerp
Hieronder staat het totaal ontwerp in hoge kwaliteit pdf formaat.
Wijzigingen in het ontwerp
Bij het voorlopig ontwerp is destijds een algemene toelichting gegeven. Hier leest u over de aanpassingen die aanvullend zijn gedaan om te komen tot het definitief ontwerp.
In het ontwerp willen we zoveel mogelijk rekening houden met de dingen die voor de bewoners en andere belanghebbenden belangrijk zijn. De gemeente is blij met de reacties die we hebben ontvangen op het voorlopig ontwerp. Daaruit maken we op dat de bewoners erg betrokken zijn bij hun omgeving. Bij het verwerken van de reacties moeten meestal keuzes gemaakt worden, want de ruimte is schaars en niet alles past. Een zorgvuldige afweging van alle belangen (van zowel de omwonenden als de gemeente) hoort daarbij. Dit doet het projectteam.
Hieronder leest u welke wijzigingen we in het ontwerp hebben verwerkt:
- In de Prinsenhof blijft aansluitend op De Hupse aan een zijde een trottoir liggen. Daarnaast komt er een drempel in de straat ter hoogte van de brandgangen.
- We hebben de vormgeving van de voet- en fietsverbinding tussen ’t Fort en de Prinsenhof via de Smaus aangepast om te voorkomen dat deze doorgang toch door auto’s gebruikt wordt.
- Het ontwerp voor de Vlasakkers is flink gewijzigd. De grootste wijziging is dat er schuine parkeervakken gemaakt worden, die vooral aan de oostzijde komen. Doordat er gekozen is voor schuine parkeerplaatsen zullen auto’s bij het uitrijden uit de parkeerplaatsen wel gebruik moeten maken van het trottoir. Om dit mogelijk te maken worden trottoirbanden met een schuine kant gebruikt. De wegas verspringt, dit remt de snelheid van het verkeer. Bij het groenvak wordt achter de parkeerplaatsen een voetpad toegevoegd. De twee gezonde bomen die hier staan worden verplaatst binnen dit groenvak. Voor de huisnummers 10 t/m 16 komen drie kleine boompjes in een groenstrook. De rijrichting is ten opzichte van het voorlopig ontwerp niet veranderd.
- In de Rozenlaan is het ontwerp ter hoogte van de nieuwbouwlocatie “Thuis in Heerjansdam” aangepast. Om te zorgen dat de bewoners hier goed hun oprit kunnen in- en uitrijden is de rijbaan wat breder gemaakt en zijn de meeste langsparkeerplaatsen hier vervallen. De hierdoor ontstane ruimte is ook gebruikt om het trottoir te verbreden en voor extra groen. Om de vervallen parkeerplaatsen te compenseren zijn in de omliggende straten extra parkeerplaatsen toegevoegd.
- Bij de speeltuin aan de Bovenkruier komt een haag aan de kant van de straat.
- De opstelplekken van de rolcontainers (Klic’s) zijn opnieuw bekeken, in dit ontwerp zijn deze met een blauwe stip globaal aangegeven. Bij de technische uitwerking van dit ontwerp zullen de locaties nauwkeurig bepaald worden.
- Op verschillende plekken zijn kleine wijzigen verwerkt zoals de plek van mindervalide parkeerplaatsen, inritten, de plek van ondergrondse afvalcontainers, aanpassingen van groenvakjes en een betere aansluiting op toegang tot woningen.
Toelichting op het ontwerp
Er zijn opmerkingen gemaakt en vragen gesteld over het eenrichtingsverkeer en de voorstelde rijrichtingen. De rijrichtingen zijn zorgvuldig bepaald door het projectteam, waarbij goed gekeken is naar het zoveel mogelijk spreiden van het bestemmingsverkeer en het voorkomen van doorgaande autoroutes door de wijk op wegen die daarvoor niet geschikt zijn. De Johannes Postlaan en de Manning krijgen een nog belangrijkere rol bij de afhandeling van het verkeer. Bij deze afwegingen zijn onder andere verkeerstellingen gebruikt om de nieuwe verkeerstromen goed in beeld te krijgen. Het veranderen van een rijrichting is niet zomaar mogelijk omdat dit ook effect heeft op de hoeveelheid verkeer in andere straten. De gemeente ziet geen aanleiding om dit in het ontwerp aan te passen.
Overige zaken die niet in het ontwerp verwerkt zijn:
- Bewoners van de Grondzeiler hebben gevraagd om een verbinding te maken tussen de Grondzeiler en Trasmolen door de bestaande groenstrook. De gemeente heeft dit beoordeeld en besloten deze verbinding niet te maken. Een verbinding op deze plek geeft verkeerskundig geen meerwaarde en daarnaast een groot verlies van groen. Naast dat er met een verbinding een beperkte winst is te behalen in het aantal parkeerplaatsen zal de snelheid van het verkeer eerder toenemen, wat juist voor meer onveilige situaties zorgt. Als extra maatregel om de snelheid te verlagen maken we hier wel een attentie-strook, met een ander bestratingsverband, waardoor de weg visueel smaller wordt. Ook zijn hier enkele kleine ontwerpwijzigingen doorgevoerd zoals de plaats van de ondergrondse afvalcontainer. Het ontwerp is nogmaals door de hulpdiensten getoetst en goedgekeurd.
- Het aantal parkeerplaatsen in de Tjasker, Bovenkruier en het noordelijk deel van de Ds. J.A. Visserstraat is niet aangepast omdat de hiervoor beschikbare ruimte niet voldoende is om dat binnen de geldende richtlijnen uit te voeren.
Contactgegevens
Heb je vragen of wil je al meer weten over het project? Neem dan contact op met onze omgevingsmanager Paul van Esch via project@zwijndrecht.nl.